In memoriam Martin van der Horst

18 september 2021 16:15

Martin, oftewel “Koppie” zoals van jongs af aan zijn bijnaam was en iedereen hem kende, was 59 jaar lid van onze vereniging en ondanks dat men zei dat hij best goede voetballende kwaliteiten had, heeft hij nooit in de hoogste elftallen gespeeld. Zijn beroep als kastelein zal niet zo goed gepast hebben bij sportieve prestaties op het veld. In het jubileumboek van ons 100 jarig bestaan zijn geen foto`s te vinden van teams waar Martin opstaat, maar ik heb ooit een teamfoto gezien met Martin en o.a. Cees Koomen en Jan Piet Neyzing, waar hij mee speelde.

Martin, met Annie sinds 1969 uitbater van de Dorpstaveerne in de Kerkbuurt, het café waar generaties lang ( en nog steeds ) het laatste gedeelte van hun opvoeding hebben genoten, en waar de opvolging in de familie ook al 2 generaties verder is. Een paar jaar terug nog een geweldige week met de viering van 50 jaar Koppie-bar, waar zijzelf ook zichtbaar van genoten.

Koppie-bar, werd een begrip, en ook de eerste hoofd- en shirt sponsor van de vereniging. Eerst zou men alleen het 7 e sponseren, het “koppie”-team met o.a. Wim Oostveen, Kees Kopper en Jan Beekman, maar na goed overleg met het bestuur werd besloten tot het hoofdsponsorschap en zodoende ook de reclame op de shirts van het 1 e . Ook ons jaarlijkse Koppie-bar toernooi waar zij zich al lange tijd aan verbonden hebben, geniet inmiddels grote bekendheid in voetballend Zaanstad.

De oudere leden zullen zich ook vast herinneren dat tijdens ons 75 jarige bestaan de verzorging in de feesttent op geweldige wijze werd verzorgd door Martin en Annie.

Hoewel Martin de laatste jaren sukkelde met zijn gezondheid kwam hij tot voor de coronatijd nog regelmatig wedstrijden bezoeken en tot het laatst kwam hij in het café voor een gezellig praatje met klanten en bezoekers.

Wij wensen de familie, en verder alle mensen uit de directe omgeving van Martin alle sterkte toe om dit verlies, van deze markante dorpsgenoot, een plaats te kunnen geven.