In memoriam Klaas van Oosten

17 april 2022 9:00

Afgelopen dinsdagnacht 13 april overleed Klaas van Oosten in zijn geliefde huis op Dorpsstraat 240 omringd door zijn naaste familieleden. Klaas is 73 jaar geworden, hij streed de laatste jaren tegen de ziekte van Kahler, een agressieve vorm van kanker. Hij bleef eigenlijk tot het einde positief en actief en wist nog vaak de weg naar het complex te vinden.

Klaas was 50 jaar zeer actief lid van vv Assendelft, hij kwam uit Amsterdam Noord waar hij in het 1ste voetbalde van De Meteoor. Hij kreeg verkering met Gre Schipper en op zijn 24ste kwam Klaas (nadat hij al in Assendelft was komen wonen) bij vv Assendelft voetballen. Doordat Klaas bij de KNVB ging werken mocht hij niet in een standaard team van een club spelen en zodoende acteerde Klaas voornamelijk in lagere teams (5e en 6e). Hiermee was hij wel uitermate succesvol, want er is bijna geen speler bij vv Assendelft die zo vaak op een kampioensfoto staat. Klaas voetbalde in teams met veel oud-1ste spelers (gouden benen ploegen), hij was zelf een statige speler in de as van het veld, een leidersfiguur met een goed overzicht.

Wanneer Klaas zijn kinderen Marco en Sonja bij de jeugd gaan voetballen raakt Klaas hier betrokken en wordt hij Jeugdvoorzitter en neemt hij hierdoor ook zitting in het Hoofdbestuur. Hij organiseert mede de Jeugdsportkampen naar Zeist en Gaanderen. Verder is hij in 1987 een mede grondlegger van het schoolvoetbal voor de jongste jeugd; een toernooi dat nog steeds plaats vindt en vv Assendelft veel heeft gebracht.

Verder zijn Klaas en Gre altijd wel te porren voor gezelligheid in de kantine en een voetbaluitje; zo gaan ze mee met de legendarische uitwisselingen naar Esscholbrucken in Duitsland. Eind jaren negentig stopt Klaas als voetballer en is hij een aantal jaren leider van Assendelft 2. Op de familiedag doet de familie Van Oosten/Schipper (een echt familieteam, vrij uniek) een paar keer mee onder de naam Schipbreuk en ze weten zelfs een keer de wisseltrofee te winnen.

Weer een aantal jaren later worden zijn kleinzoons lid van vv Assendelft en kan hij daar supporteren en aanmoedigen en af en toe geeft hij extra trainingen aan het team van Wessel. Verder is Klaas geregeld terug te vinden in de kascommissie ter controle van de penningmeester.

In 2012 is hij zeer betrokken bij de viering van het 100 jarig bestaan, hij helpt mee de expositie opzetten en hij is de hele feestweek ceremoniemeester/spreekstalmeester bij alle activiteiten. Deze jas zit hem als gegoten, het is Klaas ten voeten uit; keurig gekleed, welbespraakt, geinteresseerd in alles en iedereen, met charisma en stijl weet hij alle gasten te ontvangen en alles keurig aan elkaar te praten. Het is zoals de meeste mensen zich Klaas zullen herinneren.

KlaasvanOosten2.png